Każdy z nas na pewno nie raz spotkał się z pojęciem logo, które kojarzy się nam ze znakiem reprezentującym daną firmę. Możemy je zobaczyć na firmowej stronie WWW, opakowaniach produktów oraz wszelkich materiałach reklamowych. Ale czym jest logo i z czego się składa?
Co to jest logo?
Logo jest znakiem graficznym wyróżniającym konkretną firmę, organizację lub nawet osobę np. publiczną (artystę). Jest najważniejszym elementem identyfikacji wizualnej. Ma za zadanie wspomóc zapamiętanie nazwy firmy oraz budowanie pozytywnego wizerunku i podnoszenia prestiżu. Umieszczone na produktach wyraźnie przekazuje odbiorcy (klientowi) kto jest jego twórcą np. w smartfonach znajduje się na tylnej obudowie urządzenia.
Poniżej prezentujemy logo przykładowej firmy „Loremipsum”, które stworzyliśmy na potrzeby tego artykułu. Na jego przykładzie opiszemy budowę logo i wyjaśnimy związane z tym poszczególne terminy.
Z czego się składa logo?
Logo, najprościej mówiąc jest konstrukcją kilku elementów. Może składać się z sygnetu, logotypu oraz w niektórych przypadkach także z tagline. Nieraz występuje w formie samego sygnetu lub tylko logotypu. Logo możemy podzielić na elementy graficzne i typograficzne.
Sygnet
Sygnet to element graficzny logo. Jest to symbol, który nawiązuje do marki, łatwy do zapamiętania i skojarzenia z konkretną firmą. Jest na tyle charakterystyczny, że niejednokrotnie wykorzystywany jest samodzielnie np. logo marki Apple.
Logotyp
Logotyp stanowi część typograficzną logo i występuje w formie tekstowej. Projektując logotyp wykorzystujemy nazwę firmy bądź też jej skrót literowy stosując odpowiednio dobraną czcionkę (np. logo Samsung). Aby uzyskać ciekawą formę można zastosować także inne elementy graficzne (np. logo Dell) lub edycję graficzną liter (np. logo Coca-Cola). Logotyp bardzo często występuje samodzielnie tzn. bez sygnetu, czy też tagline.
Tagline
Towarzyszem sygnetu oraz logotypu jest tagline (claim). To nic innego jak slogan, który uzupełnia nazwę firmy. Zazwyczaj jest bardzo krótki, składa się tylko z kilku słów. Jednocześnie prezentuje działalność firmy, jej motto lub cel – pozwala przyciągnąć uwagę na określoną cechę firmy.
Jak wygląda podział elementów w naszym przykładowym logo?
- sygnet – jest to znak przedstawiony w formie graficznej
- logotyp – jest to nazwa firmy (tekst) „Loremipsum”
- tagline – jest to motto (tekst) „Jesteśmy dla Ciebie!”
Pozostałe typy logo
Powiedzieliśmy już wcześniej, że logo może być prezentowane jako samodzielny znak graficzny (sygnet) lub logotyp. Jakie są jeszcze inne typy logo?
Glif
Logo, które zwykle składa się z pierwszej litery nazwy firmy. Główną jego zaletą jest łatwość zapamiętywania i powiązania danej firmy. Przykładem firmy korzystającej z glifu jest Facebook czy też McDonald.
Monogram
Zwykle polega na zestawieniu pierwszych liter danego wyrazu, bądź inicjałów właścicieli danej marki. Jest to bardzo popularne rozwiązanie, które powinno kojarzyć Ci się chociażby z markami takimi jak Volkswagen oraz Victoria Secret.
Postaci
Typ logo, gdzie symbolem stają się postaci, którym można przypisać ludzkie cechy. Przykładem tego typu znaku są Cheetos oraz Michelin.
Znaki abstrakcyjne oraz symboliczne
Główną rolę odgrywa symbol oraz jego interpretacja i symboliczne znaczenie. Sygnet ma być kreatywny i pomysłowy. Przykładem są tu Nike, Audi.
Emblemat
W tym przypadku całość skupia się na pokazaniu nazwy w odpowiedniej formie graficznej, najczęściej przy użyciu tagline. Ten typ kojarzy się zwykle z prestiżem i luksusem. Przykładowe marki: Porsche oraz Harley Davidson.
Czym różni się logo od logotypu?
Logo i logotyp to dwa różne pojęcia, które są często mylone. Logo składa się z wielu części, między innymi z logotypu, czyli każdy logotyp to logo, ale nie każde logo jest logotypem. Należy o tym pamiętać w szczególności kiedy prowadzimy rozmowy z projektantem graficznym, który będzie przygotowywał projekt naszego wymarzonego logo.
Dziękujemy, że przeczytałeś cały artykuł. Mamy nadzieję, że powyższe informacje były dla Ciebie pomocne. Zapisz się do naszego Newslettera, aby otrzymywać od nas najbardziej wartościowe treści.
Potrzebujesz logo wektorowe (w krzywych)?
Możemy Ci pomóc! Wykonamy projekt logo w wektorach i damy 100% gwarancję zadowolenia z efektów naszej pracy. Przygotujemy ustaloną liczbę wstępnych projektów, a ten najbliższy Twoim oczekiwaniom dopracujemy do momentu pełnej akceptacji.
Jakie formaty logo otrzymasz
Zaprojektowane logo otrzymasz w plikach źródłowych .ai (Adobe Illustrator) i .cdr (CorelDraw) oraz w pliku .pdf (skład DTP). Logo wyeksportujemy także w formatach przeznaczonych do Internetu. Będą to pliki rastrowe .jpg (logo na białym tle) i .png (logo bez tła) oraz plik wektorowy .svg. Logo w SVG otrzymasz także w postaci kodu HTML z możliwością zmiany jego rozmiarów oraz kolorystyki RGB za pomocą styli CSS.